Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Böcker

Publikationer

Tillbaka till pressrum.

Här hittar du årsrapporter, utvärderingar, verksamhetsplaner, artiklar och publikationer.

Årsrapporter

Utvärdering

Verksamhetsplaner

Vetenskapliga publikationer

Interacting with Environmental Data: Utilizing Weight as a Medium in Enhancing Carbon Literacy (B. Hedin, D. Sapiens Pargman, A. Blomqvist, A. Rajendran Menon, 2024)

Engaging Environmental Learning: A Tangible Approach for Conveying Environmental Data in Education Using Weight (B. Hedin, A. Blomqvist, A. Rajendran Menon, 2024)

“Wow, that’s a LOT!” Increasing Engagement and Understanding in Sustainability Using Tangible Learning Methods (B. Hedin, A. Blomqvist, A. Rajendran Menon, 2023)

Transition to hybrid teaching of mathematics: challenges and coping strategies of Swedish teachers (E. Ampadu & E. Ottergren, maj 2023)

From Physical to Hybrid: Listening to Swedish Mathematics Teachers’ Views About Their Teaching and Assessment Practices (E. Ampadu & E. Ottergren, maj 2023)

Polymers, Giant Molecules with Properties: An Entertaining Activity Introducing Polymers to Young Students (Nejla B. Erdal, Minna Hakkarainen, Anders G. Blomqvist, 2019)

Outreach initiatives operated by universities for increasing interest in science and technology (L. Gumaelius, M. Almqvist, A. Árnadóttir, A. Axelsson, J. A. Conejero, J.P. García-Sabater, L. Klitgaard, C. Kozma, J. Maheut, J. Prenzel, J. Ray, T. Roxå, M. Voss, 2015)

Rapport: Rapport lärarintervjuer och lärarsamtal Vetenskapens hus (M. Lavett Lagerström, 2015)

Övriga artiklar och publikationer

Elever togs med ut i rymden, lokalt i Ludvika (e-tidning) (okt 2024)

Gymnasiearbeten i kemi: En unik chans för elever att labba i forskarmiljö – Kemiska sektionen, Stockholms universitet (2024)

Dagens Nyheter. ”De gör ett stort nummer av internationella pi-dagen” (14 mars 2022)

Lärare måste ge elever hopp, Tidskriften LÄRA om undervisningen om klimat och miljö i skolan. Nr 4, 2019

Min arbetsplats: Naturens Hus. Tidskriften Universitetsnytt rapporterar från verksamheten. Nr 3, 2019

How to include the girls? (2018)

Examensarbeten

Självständigt arbete, Stockholms universitet: Schappo Engelhardt, B (2025) Ett besök till Vetenskapens Hus: En studie om lärares syften, planering och användning av skolprogram i naturvetenskapsundervisning

Examensarbete, KTH: Åman, E. (2024): Learning with muon detectors

Självständigt arbete, Stockholms universitet, 30 hp: Ahlvar Egarp J. (2021) Elevers intresse för naturvetenskap i en informell lärandemiljö. Utveckling av elevers smak för naturvetenskap i en laboration i genetik vid Vetenskapens Hus (pdf)

Examensarbete, KTH: Massoumzadeh A. (2021) Ett fortbildningsmaterial för gymnasielärare i matematik för att effektivisera kommunikationen med elever med autismspektrumtillstånd.

Självständigt arbete, Stockholms universitet, 30 hp: Lindén C. (2019) Gymnasieelevers kunskaper om naturvetenskapliga arbetssätt (pdf)

Examensarbete, KTH: Artjomenkov, N. (2019) Laborativt arbete inom fourieranalys och motivation till matematikinlärning

Examensarbete, KTH: Peterson D. (2018) Kromatografi som laboration för högstadieelever. Och dess påverkan på attityder gentemot kemi (pdf)

Självständigt arbete, Stockholms universitet: Bremer, A. (2018) En studie av lärandeprogressioner under biologilaborationer – På Vetenskapens Hus- ett resurscentrum för skolor

Examensarbete, KTH: Brink, M. och Cagatay, M. (2016) Lean i klassrummet

Examensarbete, KTH: Jansson, E och Jansson, J. (2015) Intresseväckande matematik:
Utveckling av laboration inom topologi vid Vetenskapens Hus

Examensarbete, KTH: Grip, F. och Voghera, S. (2015) På metallen såg man bara ett värmemoln – En studie om värmekameror i laborativ miljö på Vetenskapens Hus i Stockholm

Examensarbete, KTH: Stare, J. (2014) Förnybar energi vid Vetenskapens Hus: Solpaneler och vindkraft – Laborationer för hållbar utveckling

Examensarbete, KTH: Thorsell, J. (2014) Utformning av laboration inom Fourieranalys vid Vetenskapens Hus – Musikens matematik – En matematisk förståelse av ljud och musikinstrument

Examensarbete, KTH: Thorssell, J. (2013) Utformning av laboration inom Fourieranalys vid Vetenskapens Hus, Musikens Matematik – En matematisk förståelse av ljud och musikinstrument

Självständigt arbete, Stockholms universitet: Åkerstedt, H. (2012) S-SST – Small Scharmer Solar Telescope at Vetenskapens Hus / Stockholm House of Science

Examensarbete, KTH: Hammar, L. (2010) Laborativt arbete baserat på casemetodik vid Vetenskapens Hus – Tema: Solenergi i våra bostäder

Examensarbete, KTH: Liljegren, T. (2010) Utveckling av en matematiklaboration på Vetenskapens hus – En tillämpning av gruppteori på molekylär symmteri

Examensarbete, KTH: Leckström, E. (2009) Construction and testing of a cosmic ray detector for the House of Science

Examensarbete, Lärarhögskolan i Stockholm; Seneby, N. (2007) Lärande vid laborativt arbete – En studie av elevers praktiska epistemologier under en biologilaboration

Kontakt

Kontakta oss om du önskar få ett exemplar av en särskild publikation, kommunikation@vetenskapenshus.se