Elever håvar vid dammen i Bergianska trädgården

Mångfald i dammen – resurssida

Inför besöket

Eleverna kommer att arbeta i smågrupper om tre. Tänk gärna ut en bra gruppindelning i förväg innan ni kommer till Naturens hus. Om någon eller några grupper enbart består av två barn går det också bra.

Aktiviteten genomförs utomhus under maj-oktober, så det är viktigt att klä sig rätt.


Koppling till kursplanen

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Biologi, åk 4-6

Natur och miljö

  • Bio­logisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. 
  • Hur djur kan identifieras och grupperas på ett syste­ma­tiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.

Systematiska undersökningar

  • Fältstudier. Utförande, värdering av resultat samt dokumentation.

Centrala begrepp och ord som berörs

  • Biologisk mångfald
  • Rovdjur
  • Växtätare
  • Livscykler
  • Livsmiljö
  • Näringskedja
  • Organism
  • Ekosystem
  • Ringmaskar
  • Blötdjur
  • Leddjur
  • Ryggradsdjur

Koppling till hållbarhet

I detta skolprogram får eleverna möjlighet att utforska olika arter och deras samspel i vår direkta närmiljö. Kännedom om naturen är avgörande för att förstå vikten av att bevara den biologiska mångfalden.