Efterarbete: Binära tal och koder

Arbetsmaterial att jobba vidare med efter att ni upplevt skolprogrammet "Binära tal och koder".

Virtuell binärlåda

Den virtuella binärlådan i Scratch motsvarar en byte, dvs 8 bitar av information. Varje "lampa" kan sättas till av eller på och motsvarar då en nolla (av) respektive en etta (på) i den binära representationen av det tal du vill översätta. Den virtuella binärlådan kan användas för att skapa nya meddelanden att skicka till varandra. Alternativt kan ni jobba vidare i Scratch och undersöka koden bakom om ni vill jobba med programmering.

Binärlåda i Scratch

Exempel – omvandla talbas tio till talbas två:
Vi vill ta reda på hur talet 167 i talbas tio kan skrivas om till talbas två (d.v.s skriva talet på binär form).

För att hitta den binära representationen för talet 167 slår vi på lamporna för 128 + 32 + 4 + 2 + 1 = 167 i den virtuella binärlådan. Binärt skrivs alltså detta tal som 1010 0111.

Exempel – omvandla talbas två till talbas tio: 
Om vi omvänt vill ta reda på vad 101 1010 betyder så slår vi på motsvarande lampor.

Vi får då 64 + 16 + 8 + 2 = 90.

ASCII-tabell

Nedanstående är en anpassad ASCII-tabell för att koda bokstäver med hjälp av binära tal.
I den ursprungliga, anpassade svenska ASCII-tabellen har Å, Ä, Ö, ?, ! och mellanslag andra värden, men principen är densamma.

Tecken Bas tio Binärt   Tecken Bas tio Binärt
A 65 100 0001   Q 81 101 0001
B 66 100 0010   R 82 101 0010
C 67 100 0011   S 83 101 0011
D 68 100 0100   T 84 101 0100
E 69 100 0101   U 85 101 0101
F 70 100 0110   V 86 101 0110
G 71 100 0111   W 87 101 0111
H 72 100 1000   X 88 101 1000
I 73 100 1001   Y 89 101 1001
J 74 100 1010   Z 90 101 1010
K 75 100 1011   Å 91 101 1011
L 76 100 1100   Ä 92 101 1100
M 77 100 1101   Ö 93 101 1101
N 78 100 1110   mellanslag 94 101 1110
O 79 100 1111   ? 95 101 1111
P 80 101 0000   ! 96 110 0000