Arbetsmaterial att jobba vidare med efter att ni upplevt skolprogrammet "Binära tal och koder".
Virtuell binärlåda
Den virtuella binärlådan i Scratch motsvarar en byte, dvs 8 bitar av information. Varje "lampa" kan sättas till av eller på och motsvarar då en nolla (av) respektive en etta (på) i den binära representationen av det tal du vill översätta. Den virtuella binärlådan kan användas för att skapa nya meddelanden att skicka till varandra. Alternativt kan ni jobba vidare i Scratch och undersöka koden bakom om ni vill jobba med programmering.
Exempel – omvandla talbas tio till talbas två:
Vi vill ta reda på hur talet 167 i talbas tio kan skrivas om till talbas två (d.v.s skriva talet på binär form).
För att hitta den binära representationen för talet 167 slår vi på lamporna för 128 + 32 + 4 + 2 + 1 = 167 i den virtuella binärlådan. Binärt skrivs alltså detta tal som 1010 0111.
Exempel – omvandla talbas två till talbas tio:
Om vi omvänt vill ta reda på vad 101 1010 betyder så slår vi på motsvarande lampor.
Vi får då 64 + 16 + 8 + 2 = 90.
ASCII-tabell
Nedanstående är en anpassad ASCII-tabell för att koda bokstäver med hjälp av binära tal.
I den ursprungliga, anpassade svenska ASCII-tabellen har Å, Ä, Ö, ?, ! och mellanslag andra värden, men principen är densamma.
Tecken | Bas tio | Binärt | Tecken | Bas tio | Binärt | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | 65 | 100 0001 | Q | 81 | 101 0001 | |
B | 66 | 100 0010 | R | 82 | 101 0010 | |
C | 67 | 100 0011 | S | 83 | 101 0011 | |
D | 68 | 100 0100 | T | 84 | 101 0100 | |
E | 69 | 100 0101 | U | 85 | 101 0101 | |
F | 70 | 100 0110 | V | 86 | 101 0110 | |
G | 71 | 100 0111 | W | 87 | 101 0111 | |
H | 72 | 100 1000 | X | 88 | 101 1000 | |
I | 73 | 100 1001 | Y | 89 | 101 1001 | |
J | 74 | 100 1010 | Z | 90 | 101 1010 | |
K | 75 | 100 1011 | Å | 91 | 101 1011 | |
L | 76 | 100 1100 | Ä | 92 | 101 1100 | |
M | 77 | 100 1101 | Ö | 93 | 101 1101 | |
N | 78 | 100 1110 | mellanslag | 94 | 101 1110 | |
O | 79 | 100 1111 | ? | 95 | 101 1111 | |
P | 80 | 101 0000 | ! | 96 | 110 0000 |