Skolprogram

  • Analytisk kemi och skeppet Vasa

    gy
    Bevarandet av skeppet Vasa är en pågående utmaning för Vasamuseets konservatorer. Ett problem är järnföreningar som bidrar till långsam nedbrytning av skeppet. I detta skolprogram får gymnasielever, med hjälp av analytisk kemi, vara med i arbetet för att förhindra detta. Skolprogrammet är ett samarbete mellan Vasamuseet och Vetenskapens Hus.
    Läs mer och boka här
  • Bakterieidentifiering (kort)

    gy
    I det här skolprogrammet så gör ni den teoretiska delen i skolan och genomför det laborativa arbetet hos oss. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Bakterieidentifiering (lång)

    gy
    Vilka bakterier gör oss sjuka? Vad kännetecknar en viss sorts bakterie och hur kan vi identifiera den? Bakterier finns överallt i vår omgivning. För det mesta är de av godo men ibland kan de ställa till problem. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder

    åk 4-6
    Hur pratar en dator? Hur ser en telefonsignal ut matematiskt? Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras och sedan packas upp igen. Informationen som skickas ned hjälp av en dator, telefon eller surfplatta kodas om till binär kod, d.v.s ettor och nollor - men hur går det till? I det här skolprogrammet undersöker vi detta och lär oss om den binära talbasen. Vi arbetar med en modell för en byte och kodar meddelanden som vi sedan skickar till varandra.
    Läs mer och boka här
  • Bioinformatik

    gy
    Använd forskarnas verktyg och analysera vilken SARS-CoV-2 mutation som senast isolerades i Stockholm.
    Lär dig använda viktiga analysverktyg och få en inblick i hur stora datamängder kan hanteras. I det här skolprogrammet söker vi i databaser som finns i USA och i Europa och som dagligen fylls på med nya sekvensdata.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    åk 7-9
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    gy
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • Elektrondiffraktion

    gy
    Vad är partiklar? Kan de bete sig som vågor? Vi tittar på interferensmönster från en elektronstråle som skickas genom grafit. Utifrån mönstret kan våglängden för elektronerna bestämmas m h a gitterformeln. Resultatet jämförs med de Broglies formel för våglängden för en partikel med en viss rörelsemängd.
    Läs mer och boka här
  • En ek, en bok, en björk

    åk F-3
    Vilka är våra vanligaste träd och vilka finns i våra efternamn? Träden har genom tiderna haft stor betydelse för oss människor både till vardags och till fest.
    Läs mer och boka här
  • Fotoelektrisk effekt

    gy
    Möt den fotoelektriska effekten och den tolkning av den som gav Einstein 1921 års nobelpris. Vi berör frågan; vad är ljus, är det partiklar? Ljus från en kvicksilverlampa delas upp i ett gitter så att vi kan släppa in olika våglängder i en fotocell. Genom att mäta stoppspänningen för olika våglängder kan Plancks konstant beräknas.
    Läs mer och boka här