Skolprogram

Boka ett besök – på plats hos oss eller online

Från och med hösten 2020 erbjuder vi aktiviteter online och på plats i våra lokaler. Vårt utbud är anpassat och vi har infört särskilda rutiner för att du ska känna dig trygg med ditt besök hos oss.

Vi följer den information som löpande presenteras av Folkhälsomyndigheten, KTH och Stockholms universitet och anpassar verksamheten utifrån den. Ert besök kan därför med kort varsel komma att påverkas och vi frångår under perioden våra normala avgifter för sen avbokning. Om- och avbokning p g a sjukdom kan under rådande pandemi göras ända fram till aktivitetsstart. Villkoret gäller båda parter.

Läs mer om covid och ditt besök hos oss.

Så här bokar du

  1. Välj bland våra skolprogram nedan.
  2. Gör bokningsförfrågan via vårt bokningsformulär. Länk till formuläret finns längst ned i varje skolprogram.
  3. Läs om våra priser och villkor och vår integritetspolicy innan du godkänner din bokning.

När vi tagit emot och behandlat din bokningsförfrågan får du en bokningsbekräftelse samt information om praktiska detaljer inför besöket. Periodvis är vi högt belastade, men vi gör vårt bästa för att ta hand om dina önskemål direkt, oftast får du svar inom tre arbetsdagar under terminstid.

Vid frågor kring bokning av våra skolprogram vänligen kontakta bokning@vetenskapenshus.se.  
Har du frågor om skolprogrammens innehåll kan du också kontakta ämnes- och kursansvariga hos oss.

  • Analytisk kemi och skeppet Vasa

    gy
    Bevarandet av skeppet Vasa är en pågående utmaning för Vasamuseets konservatorer. Ett problem är järnföreningar som bidrar till långsam nedbrytning av skeppet. I detta skolprogram får gymnasielever, med hjälp av analytisk kemi, vara med i arbetet för att förhindra detta. Skolprogrammet är ett samarbete mellan Vasamuseet och Vetenskapens Hus.
    Läs mer och boka här
  • Bakterieidentifiering (kort)

    gy
    I det här skolprogrammet så gör ni den teoretiska delen i skolan och genomför det laborativa arbetet hos oss. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Bakterieidentifiering (lång)

    gy
    Vilka bakterier gör oss sjuka? Vad kännetecknar en viss sorts bakterie och hur kan vi identifiera den? Bakterier finns överallt i vår omgivning. För det mesta är de av godo men ibland kan de ställa till problem. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder

    åk 7-9
    Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras, för att sedan packas upp igen. En form av kodning behövs när information skickas föras in i en dator. Då måste informationen överföras till binär kod, ettor och nollor, där varje kombination av en viss längd motsvarar ett tecken. Varje etta eller nolla som ingår i kombinationen som kodar ett tecken kallas en bit . I skolprogrammet Kodning undersöker vi hur detta kan gå till genom att bland annat undersöka den binära talbasen med specialtillverkade 8-bitsenheter.
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder

    åk 4-6
    Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras, för att sedan packas upp igen. En form av kodning behövs när information skickas föras in i en dator. Då måste informationen överföras till binär kod, ettor och nollor, där varje kombination av en viss längd motsvarar ett tecken. Varje etta eller nolla som ingår i kombinationen som kodar ett tecken kallas en bit . I skolprogrammet Binära tal och koder undersöker vi hur detta kan gå till genom att bland annat undersöka den binära talbasen med specialtillverkade 8-bitsenheter.
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder - online

    åk 4-6
    Hur pratar en dator? Hur ser en telefonsignal ut matematiskt? Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras och sedan packas upp igen. Informationen som skickas ned hjälp av en dator, telefon eller surfplatta kodas om till binär kod, d.v.s ettor och nollor - men hur går det till? I det här skolprogrammet undersöker vi detta och lär oss om den binära talbasen. Vi arbetar med scratch och kodar meddelanden som vi sedan skickar till varandra.
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder – online

    åk 7-9
    Hur pratar en dator? Hur ser en telefonsignal ut matematiskt? Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras och sedan packas upp igen. Informationen som skickas ned hjälp av en dator, telefon eller surfplatta kodas om till binär kod, d.v.s ettor och nollor - men hur går det till? I det här skolprogrammet undersöker vi detta och lär oss om den binära talbasen. Vi arbetar med scratch och kodar meddelanden som vi sedan skickar till varandra.

    Läs mer och boka här
  • Bosonjakt

    gy
    Eleverna analyserar data som samlats in av ATLAS-experimentet på CERN. Vi letar efter tunga partiklar, som sönderfaller innan de hinner nå detektorn. Genom att titta på sönderfallsprodukterna och använda fysikens lagar, kan man ändå härleda partiklarnas egenskaper. Vi tillämpar liknande metoder som användes vid upptäckten av Higgs-bosonen på CERN 2012.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    åk 7-9
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    gy
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här