Skolprogram
Besök oss med dina elever och upplev något av våra många skolprogram i naturvetenskap, teknik och matematik.
I projektgruppen för matematik får du stöd av av en doktorand vid KTH eller Stockhoms universitet som guidar dig in i ett spännande område.
Målet är att ett gymnasiearbete i samarbete med oss ska ge dig goda förberedelser för vidare studier inom matematik vid högskolan. Du får också tillfälle att träffa andra gymnasister som har matematik som sitt favoritämne. Examination och handledning sker på skolan och projektet är ett komplement till ordinarie undervisning.
Läsåret 24/25 leds gruppen av Sjoerd de Vries som doktorerar inom aritmetisk geometri och talteori vid Stockholms universitet. Han kommer att introducera dig till utvalda delar av sitt forskningsområde genom en serie träffar under hösten. Innehållet i årets projekt har tidigare också ingått i en sommarkurs vid Stockholms universitet. Undervisningen kommer att ske på engelska.
This problem is a mathematical question that lies at the intersection of number theory and geometry. It can be stated as follows: which positive integers can be obtained as the area of a right-angled triangle with rational side lengths?
Despite the simplicity of the statement, a full solution to the congruent number problem is lacking to this day. In this project, we will delve into this problem to understand what is known about it and what makes it difficult. To do so, we will review several university-level mathematics topics, such as set theory, group theory, modular arithmetic, and elliptic curves.
Bildkälla: https://wstein.org/simuw06/.
Plats: Vetenskapens Hus, KTH och Stockholms universitet
Målgrupp: gymnasieelever som är särskilt intresserade av matematik
Kontakt: matematik@vetenskapenshus.se
Schema: Onsdagar, med start 11 september kl 17:30-19:30.
Projektgruppen leddes av Jon-Magnus Rosenblad, KTH.
Projektgruppen leddes av Stefan Reppen, doktorand vid Stockholms universitet.
Projektgruppen leddes av Aryaman Jal, KTH
Projektgruppen leddes av Anna Karlhede, Stockholms universitet.
Webbinarium med Anna (film, KTH Play)
Genomgång av SIR-modellen (film, KTH Play)
Repo på Annas Github
“Pandemins matematik med Tom Britton (film, YouTube)”
Frågestund med Tom Britton (film, KTH Play)
Projektgruppen leddes av Petter Restadh, KTH
Projektgruppen leddes av Johan Lindberg, Stockholms universitet
Projektgruppen leddes av Thomas Ohlson-Timoudas, KTH
Projektgruppen leddes av Oliver Krüger, Stockholms universitet
Projektgruppen leddes av Katharina Radermacher, KTH
Projektgruppen leddes av Elin Gawell, Stockholms universitet
Projektgruppen leddes av Martin Strömqvist, KTH