Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till vår bokningssida

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till vår bokningssida

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till vår bokningssida

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Väga elektronen

Väg elektroner – resurssida

Inför besöket  

Inför besöket bör eleverna ha kunskap om rotationsrörelse, centripetalacceleration samt kännedom om magnetiska fält och krafter på laddade partiklar i rörelse. Ta även del av förberedelsematerialet nedan.


Koppling till ämnesplanen

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Gymnasiet, Fysik 2 (LGy11)

Förmågor 

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 

  • Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas. 
  • Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt förmåga att hantera material och utrustning. 

Ur Centralt innehåll 

Rörelse och krafter 
  • Tvådimensionell rörelse i gravitationsfält och elektriska fält. 
Vågor, elektromagnetism och signaler 
  • Samband mellan elektriska och magnetiska fält: magnetiskt fält kring strömförande ledare, rörelse av elektrisk laddning i magnetiskt fält. 
Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder 
  • Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Modellers och teoriers giltighetsområden och samt hur de kan utvecklas, generaliseras eller ersättas av andra modeller och teorier över tid. 
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller. 
  • Bearbetning och utvärdering av data och resultat med hjälp av regressionsanalys, analys av grafer, enhetsanalys och storleksuppskattningar. 
  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess, felkällor och mätosäkerhet.

Gymnasiet Fysik Nivå 2 (Lgy25) 

Förmågor  

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:  

  • Kunskaper om fysikens lagar, begrepp, modeller, teorier och samband. 
  • Förmåga att använda kunskaper i fysik för att analysera och lösa ämnesrelaterade problem, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk. 
  • Förmåga att genomföra systematiska undersökningar med naturvetenskapliga arbetsmetoder. 

Ur Centralt innehåll för Fysik Nivå 2  

Undervisningen i ämnet fysik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll: 

Krafter och rörelse  
  • Centralrörelse samt tvådimensionell rörelse i elektriska fält. 
  • Elektriska laddningars rörelse i magnetiska och elektriska fält. 
Energi, energiresurser och elektromagnetism  
  • Elektriska och magnetiska fält samt samband mellan dessa.  
Fysikens arbetsmetoder  
  • Laborationer och experiment. Insamling av data från observationer, mätningar och simuleringar. Bearbetning av data, värdering av metod och resultat samt redovisning med olika uttrycksformer. 
  • Fysikaliska och matematiska modeller som beskrivningar av verkligheten. Modellers och teoriers giltighet och det experimentella arbetes betydelse för deras utveckling över tid. 

Arbetsmaterial