Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Klossar och spelbräde

Motsägelsebevis med färgläggning – resurssida

Koppling till ämnesplanen  

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Gymnasiet, Matematik 2 och Matematik fördjupning

Det här skolprogrammet passar bra som ett moment i matematik 2c när ni jobbar med matematiska bevis eller som en fördjupning av motsägelsebevis i Matematik fördjupning.  Skolprogrammet lägger även vikt vid matematisk problemlösning och anknyter därigenom till kursplanerna i samtliga matematikkurser och kan därför också fungera bra som inspiration.

Centralt innehåll

  • Bevismetoder (Matematik 2c) och motsägelsebevis (Matematik fördjupning)
  • Linjära ekvationssystem (Matematik 2abc)

Eleverna arbetar med sina förmågor att:

  • kommunicera matematik muntligt, skriftligt och i handling,
  • föra och följa matematiska resonemang,
  • analysera och lösa problem med hjälp av matematik.