Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till vår bokningssida

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till vår bokningssida

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till vår bokningssida

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Magnetism och supraledare (gy) – resurssida

Inför besöket  

Programmet lämpar sig bra som inspiration. 


Koppling till ämnesplanen

Gymnasiet, Fysik 2 (LGy11)

Förmågor  

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 

  • Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas. 
  • Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle. 

Ur Centralt innehåll för Fysik 1  

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:  

Energi och energiresurser  
  • Termisk energi: värmetransport, temperatur och fasomvandlingar. 
  • Elektrisk energi: elektrisk laddning, fältstyrka, potential, spänning, ström och resistans. 
Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder  
  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning. 
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller. 
  • Planering och genomförande av experimentella undersökningar och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa. 

Ur Centralt innehåll för Fysik 2  

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:  

Vågor, elektromagnetism och signaler  
  • Samband mellan elektriska och magnetiska fält: magnetiskt fält kring strömförande ledare, rörelse av elektrisk laddning i magnetiskt fält, induktion och några tillämpningar, till exempel växelspänningsgeneratorn och transformatorn. 
  • Fysikaliska principer bakom tekniska tillämpningar för kommunikation och detektering. 
Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder  
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller. 
  • Planering och genomförande av experimentella undersökningar och observationer.  

Gymnasiet, Fysik Nivå 1 och Nivå 2 (Lgy25) 

Förmågor  

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:  

  • Kunskaper om fysikens lagar, begrepp, modeller, teorier och samband. 
  • Kunskaper om fysikens betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle. 

Ur Centralt innehåll för Fysik Nivå 1  

Undervisningen i ämnet fysik på nivå 1b ska behandla följande centrala innehåll: 

Energi, energiresurser och elektromagnetism  
  • Elektrisk laddning och elektriska fält samt spänning, ström och resistans. Elektriska kretsar och tillämpningar av dessa. 
  • Termisk energi, värme, temperatur och fasomvandlingar. 
Fysiken i omvärlden  
  • Fysikens betydelse för vetenskap, individ och samhälle. 
Fysikens arbetsmetoder  
  • Laborationer och experiment. 

Ur Centralt innehåll för Fysik Nivå 2  

Undervisningen i ämnet fysik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll: 

Energi, energiresurser och elektromagnetism  
  • Elektriska och magnetiska fält samt samband mellan dessa. Induktion samt tillämpningar av växelström i generatorer och transformatorer. 
  • Fysikaliska principer bakom tekniska tillämpningar. 
Fysiken i omvärlden  
  • Fysikens betydelse för vetenskap, individ och samhälle. 
Fysikens arbetsmetoder  
  • Laborationer och experiment.