Pipetter

Kriminalteknik med DNA-sekvensering – resurssida

Inför besöket 

Detta skolprogram förutsätter viss laboratorievana och noggrannhet. Eleverna behöver vara bekanta med DNA:s struktur och uppbyggnad och förstå vad som menas med dubbelsträngat och enkelsträngat DNA. Det underlättar också för dem om de känner till cellens organeller, mitokondriellt dna vad sekvensering är, hur DNA-replikationen går till, och begreppen komplementär sträng, primer, enzym och substrat.


Anknytning till ämnesplanen

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Gymnasiet, Biologi 2

Skolprogrammet passar bra när man arbetar med dna, i kemin eller biologin. Det ger också en utgångspunkt för att diskutera dna-register för brottsbekämpning och etiken kring att använda dna-register som upprättats för andra ändamål. (PKU-registret för Anna Lind-mordet respektive jakten på Haga-mannen. Släktforskningsregister, dubbelmordet i Linköping.)   

Eleverna får mest ut av aktiviteten när de har kunskaper om dna och aktiviteten passar därför bra i slutet av ämnesområdet kring livets kemi.   

Skolprogrammet passar bra när man vill ge eleverna mer laborativ erfarenhet och en fördjupad förståelse.


Centrala begrepp och ord som berörs

Gymnasiet, Biologi 2

  • Mikropipett
  • Dna
  • Sekvensering
  • Enkelsträngat dna
  • Komplementär sträng
  • Primer
  • Nukleotid
  • Kvävebas
  • Fosfatgrupp
  • Trifosfat
  • Difosfat
  • Mitokondriellt dna
  • Mutation
  • Enzym
  • Substrat