I projektgruppen för matematik får du stöd av av en doktorand vid KTH eller Stockhoms universitet som guidar dig in i ett spännande område.
Målet är att ett gymnasiearbete i samarbete med oss ska ge dig goda förberedelser för vidare studier inom matematik vid högskolan. Du får också tillfälle att träffa andra gymnasister som har matematik som sitt favoritämne. Examination och handledning sker på skolan och projektet är ett komplement till ordinarie undervisning.
Tema 24/25: Topologi och världen från abstrakta bevis till verkliga samband
Hur kan matematiken garantera att något existerar? I det här projektet dyker vi ner i topologins spännande värld. Du kommer till exempel att få möta Borsuk-Ulam-satsen, en djup och elegant existenssats. Den säger att det på en sfär måste finnas två motpoler som har exakt samma förutsättningar. Till exempel innebär det att vi kan hitta två punkter på jorden som har samma temperatur.
Under åtta träffar kommer att jobba med topologiska idéer, symmetrier, mängdlära och kontinuerliga funktioner. Med hjälp av den verktygslådan kommer du att förstå hur vi kan bevisa att det alltid finns två motsatta punkter som delar en viss egenskap. Det kommer också finnas viss möjlighet att använda autentiska data och laborativ utrustning som kan verifiera att de matematiska idéerna också håller i verkligheten.
För dig som vill veta vad som händer bakom formlerna och där matematikens logik verkligen skiner. Du behöver inte ha några förkunskaper, men du behöver vara nyfiken på matematik!
Läsåret 25/26 leds gruppen av Benedetta Andina som doktorerar vid Stockholms universitet. Undervisningen sker på engelska. Se ett klipp om temat:
Plats: Vetenskapens Hus, KTH och Stockholms universitet Målgrupp: gymnasieelever som är särskilt intresserade av matematik Kontakt: matematik@vetenskapenshus.se
Tidigare projekt
Tema 2024-25: The congruent number problem
Läsåret 24/25 leddes gruppen av Sjoerd de Vries som doktorerar inom aritmetisk geometri och talteori vid Stockholms universitet.
This problem is a mathematical question that lies at the intersection of number theory and geometry. It can be stated as follows: which positive integers can be obtained as the area of a right-angled triangle with rational side lengths?
Despite the simplicity of the statement, a full solution to the congruent number problem is lacking to this day. In this project, we will delve into this problem to understand what is known about it and what makes it difficult. To do so, we will review several university-level mathematics topics, such as set theory, group theory, modular arithmetic, and elliptic curves.
Den här sidan använder kakor. För att tillåta det väljer du "Acceptera alla". Du kan även välja vilken typ av kakor du tillåter genom att klicka på "Inställningar".
Policy: Hur vi hanterar kakor