Binära tal och dioder på binärlåda

Binära tal och koder – resurssida

Inför besöket

Det här skolprogrammet är lämpligt som introduktion till området talbaser.

Centrala begrepp och ord som berörs:

  • Talbaser och binära tal,
  • potenser,
  • positionssystem,
  • bit och byte,
  • datorkomponenter, 
  • SI-prefix (exv giga, mega och kilo),
  • teckenkodning (exv ASCII) samt
  • taluppfattning och tals användning.

Vidare ges en fördjupad förståelse för matematikens användning och betydelse i vardagen.


Efterarbete – övningar med virtuell binärlåda

Den virtuella binärlådan i Scratch motsvarar en byte, dvs 8 bitar av information. Varje “lampa” kan sättas till av eller på och motsvarar då en nolla (av) respektive en etta (på) i den binära representationen av det tal du vill översätta. Den virtuella binärlådan kan användas för att skapa nya meddelanden att skicka till varandra. Alternativt kan ni jobba vidare i Scratch och undersöka koden bakom om ni vill jobba med programmering.

Exempel – omvandla talbas tio till talbas två:
Vi vill ta reda på hur talet 167 i talbas tio kan skrivas om till talbas två (d.v.s skriva talet på binär form).

För att hitta den binära representationen för talet 167 slår vi på lamporna för 128 + 32 + 4 + 2 + 1 = 167 i den virtuella binärlådan. Binärt skrivs alltså detta tal som 1010 0111.

Exempel – omvandla talbas två till talbas tio: 
Om vi omvänt vill ta reda på vad 101 1010 betyder så slår vi på motsvarande lampor.

Vi får då 64 + 16 + 8 + 2 = 90.

Eleverna får öva sina förmågor inom problemlösning, resonemang och kommunikation.


Arbetsmaterial

Ladda ner material att jobba vidare med i klassrummet efter besöket. Låt till exempel eleverna själva skapa spelkort med siffror för att kunna göra födelsedagstricket. På så sätt får de fördjupad förståelse för hur övningen är uppbyggd. Alternativt kan ni också ladda ner färdiga kort direkt.

ASCII-tabellerna kan användas tillsammans med binärlådan i Scratch för att omvandla mellan bokstäver och binära tal.