Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Modell av vindsnurra

Vindkraft (gy) – resurssida

Inför besöket 

Inför besöket bör eleverna känna till begreppen arbete och effekt. Aktiviteten passar bra att kombinera med annan aktivitet för gruppens andra halva. 


Koppling till ämnesplanen

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Gymnasiet, Fysik 1a (LGy11)

Förmågor  

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 

  • Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat. 
  • Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt förmåga att hantera material och utrustning. 
  • Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle. 
  • Förmåga att använda kunskaper i fysik för att kommunicera samt för att granska och använda information. 

Ur centralt innehåll Fysik 1a 

Rörelse och krafter 
  • Krafter som orsak till förändring av hastighet och rörelsemängd. Impuls. 
Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder 
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller. 
  • Planering och genomförande av experimentella undersökningar och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa. 

Gymnasiet, Fysik Nivå 1 (Lgy25) 

Förmågor  

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:  

  • Förmåga att använda kunskaper i fysik för att analysera och lösa ämnesrelaterade problem, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk. 
  • Förmåga att genomföra systematiska undersökningar med naturvetenskapliga arbetsmetoder. 
  • Kunskaper om fysikens betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle. 

Ur Centralt innehåll för Fysik Nivå 1 

Undervisningen i ämnet fysik på nivå 1b ska behandla följande centrala innehåll: 

Krafter och rörelse  
  • Krafter och impuls som orsak till förändring av hastighet och rörelsemängd. 
Energi, energiresurser och elektromagnetism  
  • Olika energiformer, däribland mekanisk energi, elektrisk energi och kärnenergi. 
  • Energiprincipen samt begreppen arbete, effekt och verkningsgrad för att beskriva omvandling, nyttjande och lagring av energi. Hållbar energiresursanvändning. 
Fysiken i omvärlden  
  • Fysikens betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från historiska och aktuella händelser. 
  • Frågor om etik och hållbar utveckling med koppling till fysik. 
Fysikens arbetsmetoder  
  • Laborationer och experiment. Insamling av data från observationer, mätningar och simuleringar. Formulering av frågeställningar samt planering, riskbedömning och utförande av systematiska undersökningar. Bearbetning av data, värdering av metod och resultat samt redovisning med olika uttrycksformer. 
  • Granskning av information och argumentation som rör fysik.