Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Repstrassel

Trassel med rationella tal – resurssida

Inför besöket

Det är bra, men inget krav, att repetera grundläggande bråkräkning inför att elevgruppen ska genomföra detta skolprogram. 


Koppling till ämnesplanen  

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Gymnasiet, Matematik

I det här skolprogrammet får eleverna öva sig på problemlösning och beräkningar med tal i bråkform. Vidare stärker jämförelsen mellan bråktal och trassel elevens taluppfattning. Eleven ges också utrymme att utveckla sin förmåga att resonera och kommunicera om matematik.

”Trassel” är en medryckande aktivitet som passar de flesta elever. Då det även ger en försmak av högre studier i matematisk topologi lämpar det sig särskilt bra för elever som läser C-spåret eller kurserna Matematik 4 och 5. Kan även ges som ett moment i specialisering eller som en introduktion till gymnasiearbete i matematik.