Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Välj din skola eller kommun

Om du inte hittar din partnerskola kontaktar du bokning@vetenskapenshus.se.

Kommunpartner

Friskola eller skola i annan kommun

Du är på väg till våra bokningsbara aktiviteter

Är din skola / kommun partner eller
tillhör du Stockholms stads kommunala skolor?

Är din skola inte partner, eller är du annan besökare?

Stråloptik

Strategiskt fokus

Strategiskt fokus 2025-2026

Vi vill attrahera fler besökare och öka vår relevans

Vårt strategiska fokus för 2025-2026 ligger på attrahera fler skolor, lärare och elever till Vetenskapens Hus och öka vår relevans. Detta uppnår vi genom att stärka våra intäkter, öka vår personal och satsa på kommunikation, marknadsföring och samverkan. Vi ska även arbeta kontinuerligt för att höja kvaliteten och öka medvetenheten om vikten av en hållbar samhällsutveckling. Arbetet fokuseras på några strategiska områden.

Strategiska områden

Bredda deltagandet och öka antalet elevbesök

  • Öka kännedomen om oss bland lärare och rektorer för grundskolor och gymnasier i stockholmsregionen.
  • Öka tillgängligheten till vår verksamhet.
  • Öka samverkan med Stockholms stad för att nå fler skolor.
  • Prioritera skolor i socioekonomiskt svaga områden.

Upprätthålla en hög och jämn kvalitet

  • Utvärdera verksamheten.
  • Höja personalens kompetens.
  • Medverka i didaktiska forskningsprojekt.

Stärka kommunikation och marknadsföring

  • Öka antalet kampanjaktiviteter.
  • Öka antalet kontakter med skolan.
  • Höja kompetensen.
  • Öka resurserna.

Stärka närheten till universiteten och näringslivet

  • Öka vår kännedom och synlighet på KTH och Stockholms universitet.
  • Öka KTH:s och Stockholms universitets synlighet i våra lokaler och aktiviteter. 
  • Öka företagspartners synlighet i våra lokaler och aktiviteter.