Elever laborerar vid datorer

Sponsra Sommarkurs för tjejer 2020

Ge möjligheten till tjejer i åldern 11-15 att laborera i naturvetenskap, matematik och teknik. Och visst vill ditt företag vara med och visa blivande ingenjörer och naturvetare vad Sverige kan? 

Sommarkurs för tjejer når ut till tjejer i hela landet. I samarbete med oss ger vi ert företag en unik möjlighet att nå ut till en bred grupp tjejer från hela landet. Vi erbjuder fem dagars sommarkurs i två perioder för tjejer i åldrarna 11-15 där de får möta spännande naturvetenskap och teknik. Vi kopplar ihop utbildning, forskning och svenskt näringsliv och ger tjejerna både ökad kunskap, inspiration och självkänsla. Vi vill med ert företags hjälp nå fler tjejer och visa på vilka fantastiska möjligheter som finns i näringslivet. Sommaren 2018 deltog tjejer från 30 olika kommuner i vår kurs, från Ystad i söder till Gävle i norr.

Vetenskapens Hus har anordnat Sommarkurs för tjejer sedan 2005 i samarbete med flera aktörer. Förra året sponsrades kursen av  KTH, Stockholms universitet, Stockholms stad, FLIR, IBM, ICES, Scania och Hands on Science. Sedan starten har omkring 2 900 tjejer deltagit på kursen.

Några röster om kursen

"Det var den bästa veckan på hela sommarlovet.” Lise 11 år.

”Jag lärde mig mycket saker, men fick även träna mer på det jag redan har lärt mig i skolan. Kul att lära sig saker på ett roligare sätt än i skolan.” Tuva, 15 år.

”Jag vill tacka så mycket för en fantastisk sommarkursvecka! Mina två döttrar har varit eld och lågor, de är väldigt nöjda och glada. De kom hem varje dag och berättade om allt nytt som de hade lärt sig under dagen.” Förälder

“Sommarkurs för tjejer är ett fantastiskt initiativ som Scania har stöttat under flera år. Att inspirera och få fler tjejer att välja en framtid inom naturvetenskap eller teknik är avgörande för att vi ska ta tillvara på hela talangpoolen och kunna rekrytera kompetenta medarbetare i framtiden.” Thomas Bertilsson, fd VD Scania Academy, Scania CV AB.

Ett samarbete med oss ger bland annat följande

  • bättre framtida rekryteringsmöjligheter,
  • kontakt med dagens unga,
  • goodwill för ert företag,
  • exponering av ert företag i våra kanaler och på vår hemsida,
  • exponering av ert företag för ca 80 000 ungdomar och lärare i Stockholmsregionen.

Aktiviteter från tidigare år

”3D-skrivare och produktdesign”

Hur tar vi oss från skiss till färdig produkt? Vi skissar på idéer både med papper och penna och med ett enkelt CAD-program i vårt tekniklabb. Tjejerna får sedan skriva ut sin färdiga 3D-modell i våra 3D-skrivare. Vi diskuterar också allt från robotar och programmering till design.

”Inspirerande fysik”

Vi undersöker och laborerar med flytande kväve, elektricitet, supraledare, lasrar och annat spännande i vårt fysiklaboratorium.

”Växter till nytta och nöje”

Vad heter kaktusen där vi hittar lössen som färgar vårt godis och läppstift? Hur växer kakao egentligen? Detta och mycket annat undersöker och upptäcker tjejerna under en rundvandring i Bergianska trädgården och Edvard Andersons växthus.

”Rymdresor”

Vi skickar ut en raket i omloppsbana och försöker göra en resa till månen eller kanske till en planet. Vi provar också på att resa ut till andra solsystem. Vi använder ett simuleringsprogram som heter Kerbal. 

”Mineraldetektiv”

Vi arbetar som geologer, beskriver och identifierar några av Sveriges vanligaste mineral. Tjejerna får själva upptäcka skillnader på till synes lika mineral och testa hur man kan identifiera mineral med hjälp av streckfärg, magnetism och hårdhet.

”Kemiska reaktioner”

Hur fungerar egentligen kemiska reaktioner och hur kan vi veta vad slutprodukten är. I vårt kemilabb laborerar vi med flera kända reaktioner och försöker kategorisera dessa för att förstå hur reaktionen fungerar och vad vi får i slutändan.

”Tuta och kör”

Hur svårt är det att programmera en självkörande bil? Vi lär oss om programmering med målet att utveckla och undersöka svårigheterna med att utveckla en autonom bil.

”Hemlig matematik”  

Vi har i alla tider behövt skicka meddelanden till varandra. Brev, sms och snapchat har gemensamt att vi behöver ett system för kodning av meddelanden för att de ska fungera. Hur kodar datorer meddelanden och varför skickas de bäst som ettor och nollor?

”El som ett rinnande vatten”

Elektricitet och magnetism verkar vara kopplade till varandra på något sätt. Vi laborerar kring elektromagnetismen i vårt fysiklaboratorium och tillverkar egna elmotorer.

”Våra kemiska sinnen”

Vi har två kemiska sinnen: doft och smak. Vi lär oss om hur dessa fungerar och vad som skiljer dem från våra övriga sinnen. Dessutom utmanar vi sinnena genom att tillverka parfym och göra smaktest. Är du kanske en supersmakare?

Kontakt

Är ni intresserade av att stödja kursen vänligen kontakta Cecilia Kozma, föreståndare, cecilia.kozma@vetenskapenshus.se, 08-790 98 15.