School programs

How to book

  1. Choose from approximately 100 school programs below.
  2. Make a booking request through our booking form. Link to the form is at the bottom of each school program.
  3. Read our pricing and conditions and privacy policy before accepting your booking.

Once we receive and process your booking request, you will receive a booking confirmation and information on practical details prior to your visit. Periodically we are very busy, but we will do our best to take care of your requests directly. Usually you will receive a response within three business days.

For questions regarding bookings, please contact subject and course managers. If you have general questions, please email vh@vetenskapenshus.se.

  • Analytisk kemi och skeppet Vasa

    gy
    Bevarandet av skeppet Vasa är en pågående utmaning för Vasamuseets konservatorer. Ett problem är järnföreningar som bidrar till långsam nedbrytning av skeppet. I detta skolprogram får gymnasielever, med hjälp av analytisk kemi, vara med i arbetet för att förhindra detta. Skolprogrammet är ett samarbete mellan Vasamuseet och Vetenskapens Hus.
    Läs mer och boka här
  • Bakterieidentifikation

    gy
    Vilka bakterier gör oss sjuka? Vad kännetecknar en viss sorts bakterie och hur kan vi identifiera den? Bakterier finns överallt i vår omgivning. För det mesta är de av godo men ibland kan de ställa till problem. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder

    åk 4-6
    Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras, för att sedan packas upp igen. En form av kodning behövs när information skickas föras in i en dator. Då måste informationen överföras till binär kod, ettor och nollor, där varje kombination av en viss längd motsvarar ett tecken. Varje etta eller nolla som ingår i kombinationen som kodar ett tecken kallas en bit . I skolprogrammet Binära tal och koder undersöker vi hur detta kan gå till genom att bland annat undersöka den binära talbasen med specialtillverkade 8-bitsenheter.
    Läs mer och boka här
  • Binära tal och koder

    åk 7-9
    Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras, för att sedan packas upp igen. En form av kodning behövs när information skickas föras in i en dator. Då måste informationen överföras till binär kod, ettor och nollor, där varje kombination av en viss längd motsvarar ett tecken. Varje etta eller nolla som ingår i kombinationen som kodar ett tecken kallas en bit . I skolprogrammet Kodning undersöker vi hur detta kan gå till genom att bland annat undersöka den binära talbasen med specialtillverkade 8-bitsenheter.
    Läs mer och boka här
  • Bosonjakt

    gy
    Eleverna analyserar data som samlats in av ATLAS-experimentet på CERN. Vi letar efter tunga partiklar, som sönderfaller innan de hinner nå detektorn. Genom att titta på sönderfallsprodukterna och använda fysikens lagar, kan man ändå härleda partiklarnas egenskaper. Vi tillämpar liknande metoder som användes vid upptäckten av Higgs-bosonen på CERN 2012.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    åk 7-9
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    gy
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • Centralrörelse

    gy
    Hur fungerar en centrifug? Varför pressas man utåt ur kurvan när man svänger med en bil? Vi diskuterar rotationsrörelse och skillnaden mellan centripetal- och centrifugalkraft. Eleven får sedan själv mäta centripetalaccelerationen med hjälp av en rotationsapparat.
    Läs mer och boka här
  • Det låter och lyser

    åk 4-6
    Studera ljud och ljus genom demonstrationer och laborationer med linser, speglar och ett dataprogram samt besök Lasergrottan med interaktiva optiska experiment.
    Läs mer och boka här
  • Elektrondiffraktion

    gy
    Vad är partiklar? Kan de bete sig som vågor? Vi tittar på interferensmönster från en elektronstråle som skickas genom grafit. Utifrån mönstret kan våglängden för elektronerna bestämmas m h a gitterformeln. Resultatet jämförs med de Broglies formel för våglängden för en partikel med en viss rörelsemängd.
    Läs mer och boka här