Skolprogram

VIKTIG INFORMATION MED ANLEDNING AV CORONAVIRUSET

För att bidra till begränsning av smittspridningen av Coronavirus i samhället ställer Vetenskapens Hus in alla elevaktiviteter, lärarfortbildningar, evenemang och helgkurser fram till påsk, i ett första skede. Detta inkluderar aktiviteterna i laboratorierna vid AlbaNova, Naturens Hus i Bergianska trädgården och evenemang på mässor och ute i stan.

Ni som gjort bokningar av aktiviteter hos oss under denna period får även denna information via e-post. Inga avbokningsavgifter tas ut i detta läge.

Vi följer noga den information som löpande presenteras av Folkhälsomyndigheten, KTH och Stockholm universitet och anpassar verksamheten efter den.


Så här bokar du

  1. Välj bland våra cirka 100 skolprogram nedan.
  2. Gör bokningsförfrågan via vårt bokningsformulär. Länk till formuläret finns längst ned i varje skolprogram.
  3. Läs om våra priser och villkor och vår integritetspolicy innan du godkänner din bokning.

När vi tagit emot och behandlat din bokningsförfrågan får du en bokningsbekräftelse samt information om praktiska detaljer inför besöket. Periodvis är vi högt belastade, men vi gör vårt bästa för att ta hand om dina önskemål direkt, oftast får du svar inom tre arbetsdagar.

Vid frågor kring bokningar vänligen kontakta ämnes- och kursansvariga. Har du allmänna frågor så maila vh@vetenskapenshus.se.

  • Flax – flyttfåglar och klimat

    gy
    Vart tar fåglarna vägen på hösten? Hur hittar de tillbaka på våren och hur påverkas deras flyttbeteende av ett allt varmare klimat?
    Läs mer och boka här
  • Från råvara till vara

    åk F-3
    Vad tillverkar man dricksglas, SL-kort och jeans av? Vi funderar över hur olika produkter tillverkas, vilka råvaror som används och hur de kan komma tillbaka in i kretsloppet genom återvinning eller återanvändning.
    Läs mer och boka här
  • Grätzelsolceller

    åk 7-9
    Att göra oss oberoende av fossila bränslen är en av de största utmaningar som mänskligheten kommer att ställas inför under de kommande decennierna. Eleverna får under besöket stifta bekantskap med förnybar energi i form av solceller genom att montera dem och mäta deras prestanda. De mätresultat som eleverna erhåller diskuteras och det genomförda kontrollerade experimentet granskas.
    Läs mer och boka här
  • Grätzelsolceller, kort

    gy
    Att göra oss oberoende av fossila bränslen är en av de största utmaningar som mänskligheten kommer att ställas inför under de kommande decennierna. Eleverna får under besöket stifta bekantskap med förnybar energi i form av solceller genom att montera dem och mäta deras prestanda. De mätresultat som eleverna erhåller diskuteras och det genomförda kontrollerade experimentet granskas.
    Läs mer och boka här
  • Grätzelsolceller, lång

    gy
    Att göra oss oberoende av fossila bränslen är en av de största utmaningar som mänskligheten kommer att ställas inför under de kommande decennierna. Eleverna får under besöket stifta bekantskap med förnybar energi i form av solceller genom att montera dem och mäta deras prestanda. De mätresultat som eleverna erhåller diskuteras och det genomförda kontrollerade experimentet granskas.
    Läs mer och boka här
  • Mat från hela världen

    åk F-3
    Hur långt reser bananerna innan de hamnar i elevernas magar? Vi tar reda på varifrån vår mat kommer och studerar växternas roll som föda åt oss.

    I det tropiska växthuset kan vi se några viktiga nyttoväxter.
    Läs mer och boka här
  • Mat från hela världen

    åk 4-6
    Hur långt reser bananerna innan de hamnar i elevernas magar? Vi tar reda på varifrån vår mat kommer och studerar växternas roll som föda åt oss. I det tropiska växthuset kan vi se några viktiga nyttoväxter.
    Läs mer och boka här
  • Mat, miljö och rättvisa

    gy
    Kväveläckage från åkrar, bananer från Costa Rica och genmanipulerad majs. Vi undersöker och diskuterar hur maten vi äter odlas, transporteras och förädlas. Hur påverkar våra matvanor människor, djur, natur och miljö i andra länder? Vilka val kan man göra i mataffären?
    Läs mer och boka här
  • Mat, miljö och rättvisa

    åk 7-9
    Kväveläckage från åkrar, bananer från Costa Rica och genmanipulerad majs. Vi diskuterar hur maten vi äter odlas, transporteras och förädlas. Vilka val kan man göra i mataffären? Hur påverkar våra matvanor människor, djur, natur och miljö i andra länder?
    Läs mer och boka här
  • Pollen frukter och frön

    åk 4-6
    Hur gör insektfångande växter för att undvika att fånga sina pollinatörer och varför är chilifrukten så stark? Vi tittar på märkliga och fascinerande exempel på pollination och frukt- och fröspridning ute i Bergianska trädgården och om möjligt i dess växthus.
    Läs mer och boka här