Skolprogram

VIKTIG INFORMATION MED ANLEDNING AV CORONAVIRUSET

För att bidra till begränsning av smittspridningen av Coronavirus i samhället ställer Vetenskapens Hus in alla elevaktiviteter, lärarfortbildningar, evenemang och helgkurser fram till påsk, i ett första skede. Detta inkluderar aktiviteterna i laboratorierna vid AlbaNova, Naturens Hus i Bergianska trädgården och evenemang på mässor och ute i stan.

Ni som gjort bokningar av aktiviteter hos oss under denna period får även denna information via e-post. Inga avbokningsavgifter tas ut i detta läge.

Vi följer noga den information som löpande presenteras av Folkhälsomyndigheten, KTH och Stockholm universitet och anpassar verksamheten efter den.


Så här bokar du

  1. Välj bland våra cirka 100 skolprogram nedan.
  2. Gör bokningsförfrågan via vårt bokningsformulär. Länk till formuläret finns längst ned i varje skolprogram.
  3. Läs om våra priser och villkor och vår integritetspolicy innan du godkänner din bokning.

När vi tagit emot och behandlat din bokningsförfrågan får du en bokningsbekräftelse samt information om praktiska detaljer inför besöket. Periodvis är vi högt belastade, men vi gör vårt bästa för att ta hand om dina önskemål direkt, oftast får du svar inom tre arbetsdagar.

Vid frågor kring bokningar vänligen kontakta ämnes- och kursansvariga. Har du allmänna frågor så maila vh@vetenskapenshus.se.

  • Bakterieidentifiering (kort)

    gy
    I det här skolprogrammet så gör ni den teoretiska delen i skolan och genomför det laborativa arbetet hos oss. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Bakterieidentifiering (lång)

    gy
    Vilka bakterier gör oss sjuka? Vad kännetecknar en viss sorts bakterie och hur kan vi identifiera den? Bakterier finns överallt i vår omgivning. För det mesta är de av godo men ibland kan de ställa till problem. Vi analyserar med mikroskop, kemiska och enzymatiska tester och fastställer vad våra okända prov innehåller – ett riktigt analytiskt arbete!
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    åk 7-9
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • Cellen

    gy
    Vi studerar och förklarar celler ur ett evolutionärt perspektiv. Eleverna får lära sig att använda faskontrastmikroskop samt göra egna preparat. Preparaten görs av celler från olika organismgrupper för att visa på cellernas likheter och olikheter.
    Läs mer och boka här
  • En ek, en bok, en björk

    åk F-3
    Vilka är våra vanligaste träd och vilka finns i våra efternamn? Träden har genom tiderna haft stor betydelse för oss människor både till vardags och till fest.
    Läs mer och boka här
  • Flax – flyttfåglar och klimat

    gy
    Vart tar fåglarna vägen på hösten? Hur hittar de tillbaka på våren och hur påverkas deras flyttbeteende av ett allt varmare klimat?
    Läs mer och boka här
  • Från råvara till vara

    åk F-3
    Vad tillverkar man dricksglas, SL-kort och jeans av? Vi funderar över hur olika produkter tillverkas, vilka råvaror som används och hur de kan komma tillbaka in i kretsloppet genom återvinning eller återanvändning.
    Läs mer och boka här
  • Genetik

    gy
    Förändringar i DNA leder till en genetisk variation hos en art. Vi studerar bananflugan (Drosophila melanogaster) och låter eleverna förstå att förändringar i DNA leder till synliga förändringar hos flugorna. De får också lösa korsningsscheman och knyta an den Mendelska genetiken med Darwins evolution så att de förstår kopplingen mellan genetisk variation och det naturliga urvalet.
    Läs mer och boka här
  • Genetik

    åk 7-9
    Förändringar i DNA leder till en genetisk variation hos en art. Vi studerar bananflugan (Drosophila melanogaster) och låter eleverna förstå att förändringar i DNA leder till synliga förändringar hos flugorna. De får också lösa korsningsscheman och knyta an den Mendelska genetiken med Darwins evolution så att de förstår kopplingen mellan genetisk variation och det naturliga urvalet.
    Läs mer och boka här
  • Hur långt kan ett frö flyga?

    åk F-3
    Visste du att en kokosnöt kan flyta över 500 mil i havet för att sedan spolas upp på en strand och gro, medan jordnötsplantan själv borrar ner sina frukter direkt i jorden? Det finns många olika sätt som växterna sprider sina frukter och frön på.
    Läs mer och boka här