Skatter från jordens inre (4-6)

Vi arbetar naturvetenskapligt och systematiskt för att undersöka, identifiera och fascineras av mineral i olika färger och former i Naturhistoriska riksmuseets mineralutställning "Skatter från jordens inre". Under besöket får samtliga elever genomföra två olika aktiviteter. Mineral-Therese delar ut uppdrag i utställningen och tillsammans med Mineral-Lina är vi mineraldetektiver. Stenkul!

Aktiviteten kan bokas fredagar fr o m oktober någon av följande tider:
Kl. 9:30 – 12:00 (varav 30 min rast)
Kl. 12:30 – 14:45 (varav 15 min rast)
Plats
Naturhistoriska Riksmuseet
Målgrupp
grundskolan åk 4-6
Tid
2,5 tim

Gruppstorlek: max 34 elever

Teori

Vi fascineras av mineralernas mångfald och utforskar deras egenskaper när vi arbetar med spännande uppdrag i utställningen "Skatter från jordens inre". Som Mineraldetektiver lär vi oss att identifiera några av Sveriges vanligaste mineral. Eleverna får själva upptäcka skillnader på till synes lika mineral och sätta ord på skillnaderna. Vi går även igenom och testar hur man kan identifiera mineral med hjälp av streckfärg, magnetism och hårdhet. När eleverna arbetar som mineraldetektiver får de med hjälp av en bestämningsnyckel och sina nyvunna kunskaper identifiera ett antal okända mineral.

Aktiviteten "Skatter från jordens inre" har utvecklats i samarbete med Naturhistoriska riksmuseets pedagoger. 

Aktiviteten där eleverna är mineraldetektiver har utvecklats i samarbete med professor Alasdair Skelton på Stockholms universitet, Institutionen för geologiska vetenskaper.

Anknytning till kurs-/ämnesplan

Observationer och naturvetenskapliga undersökningar. Utforska materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter utseende och andra egenskaper. Denna del av geologin behandlar material och ämnen i naturen. Jordens naturresurser, hur vi använder oss av olika mineral.

Inför besöket

Inför besöket är det bra om eleverna är bekanta med en bestämningsnyckel.

I samarbete med:

NRM logotyp