Skatter från jordens inre

Vi arbetar naturvetenskapligt och systematiskt för att undersöka, identifiera och fascineras av mineral i olika färger och former i Naturhistoriska riksmuseets mineralutställning "Skatter från jordens inre". Under besöket får samtliga elever genomföra två olika aktiviteter. Tillsammans med mineral-Mio och mineral-Mika får de utföra spännande uppdrag i utställningen. Stenkul!

Aktiviteten kan bokas fredagsförmiddagar. Kl 8:30 – 11:00 (varav 45 min matsäcksrast). För att hinna är det bra om ni är på plats i god tid. I och med covid-anpassade tider så ska ni ha lämnat huset innan 11:30. Om det är svårt att starta redan 8:30 så kan vi starta senare men kortar då ner programmet.
Plats
Naturhistoriska riksmuseet
Målgrupp
grundskolan åk 4-6
Tid
2,5 tim

Gruppstorlek: max 34 elever

Teori

Vi fascineras av mineralernas mångfald och utforskar deras egenskaper när vi arbetar med spännande uppdrag i utställningen "Skatter från jordens inre". Som Mineraldetektiver lär vi oss att identifiera några av Sveriges vanligaste mineral. Eleverna får själva upptäcka skillnader på till synes lika mineral och sätta ord på skillnaderna. Vi går även igenom och testar hur man kan identifiera mineral med hjälp av streckfärg, magnetism och hårdhet. När eleverna arbetar som mineraldetektiver får de med hjälp av en bestämningsnyckel och sina nyvunna kunskaper identifiera ett antal okända mineral.

Aktiviteten "Skatter från jordens inre" har utvecklats i samarbete med Naturhistoriska riksmuseets pedagoger. 

Aktiviteten där eleverna är mineraldetektiver har utvecklats i samarbete med professor Alasdair Skelton på Stockholms universitet, Institutionen för geologiska vetenskaper.

Anknytning till kurs-/ämnesplan

Observationer och naturvetenskapliga undersökningar. Utforska materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter utseende och andra egenskaper. Denna del av geologin behandlar material och ämnen i naturen. Jordens naturresurser, hur vi använder oss av olika mineral.

Inför besöket

Inför besöket är det bra om eleverna är bekanta med en bestämningsnyckel.

I samarbete med:

NRM logotyp