Programmera en Blue-Bot

Eleverna får tillsammans med våra besöksledare programmera en Blue-Bot och introduceras till programmering på ett lekfullt sätt.
Plats
Vetenskapens Hus
Målgrupp
grundskolan åk F-3
Tid
60 min

Gruppstorlek: max 17 elever
Är ni fler än 17 elever? Kombinera gärna med ett annat skolprogram.

Teori

I detta skolprogram får eleverna möta programmering på ett lekfullt sätt. Aktiviteten introducerar grundläggande programmering och begrepp med hjälp av enkla och roliga robotar. Fokus ligger på problemlösning och felsökning, och en stor del av skolprogrammet går ut på att få eleverna att förstå att det kan vara fördelaktigt att göra fel och lära av sina egna och andras misstag.

Anknytning till kurs-/ämnesplan

Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar, identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar. De får ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. Utveckla egna tekniska idéer och lösningar samt utveckla ett intresse för teknik.

Inför besöket

Aktiviteten utförs med max 16 elever och går bra att kombinera med annan aktivitet för gruppens andra halva, vi rekommenderar naturlig matematik. Välkommen att boka ett besök!