Mineraldetektiv (F-3)

Vi arbetar naturvetenskapligt och systematiskt för att undersöka, identifiera och fascineras av mineral i olika färger och former. Efter denna upplevelse kommer en vanlig sten att bli ett spännande mineral ? Vi kommer att se stenen med en geologs ögon!
Plats
Naturens Hus
Målgrupp
Målgrupp grundskolan F-åk 3
Tid
60 min, året runt

Gruppstorlek: max 17 elever
Är ni fler än 17 elever? Kombinera gärna med ett annat skolprogram.

Teori

Vi arbetar som geologer, beskriver och identifierar några av Sveriges vanligaste mineral. Eleverna får själva upptäcka skillnader på till synes lika mineral och sätta ord på skillnaderna. För de äldre eleverna så inför vi också de naturvetenskapliga beskrivande begreppen som mussligt brott och fettglans, som man hittar i mineralhandböcker. Vi går även igenom och testar hur man kan identifiera mineral med hjälp av streckfärg, magnetism och hårdhet. Som avslutning får eleverna med hjälp av en bestämningsnyckel och sina nyvunna kunskaper identifiera ett antal okända mineral. De får också med sig ett mineral hem. Aktiviteten har utvecklats i samarbete med professor Alasdair Skelton på Stockholms universitet, Institutionen för geologiska vetenskaper.

Anknytning till kurs-/ämnesplan

Observationer och naturvetenskapliga undersökningar. Utforska materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter utseende, magnetism och andra egenskaperDenna del av geologin behandlar material och ämnen i vår omgivning, en viktig del av ämnet kemi.

Inför besöket

Inför besöket är det bra om eleverna är bekanta med en bestämningsnyckel.