Brödtext
Vi arbetar som geologer, beskriver och identifierar några av Sveriges vanligaste mineral. Eleverna får själva upptäcka skillnader på till synes lika mineral och sätta ord på skillnaderna. För de äldre eleverna så inför vi också de naturvetenskapliga beskrivande begreppen som mussligt brott och fettglans, som man hittar i mineralhandböcker. Vi går även igenom och testar hur man kan identifiera mineral med hjälp av streckfärg, magnetism och hårdhet. Som avslutning får eleverna med hjälp av en bestämningsnyckel och sina nyvunna kunskaper identifiera ett antal okända mineral. De får också med sig ett mineral hem. Aktiviteten har utvecklats i samarbete med professor Alasdair Skelton på Stockholms universitet, Institutionen för geologiska vetenskaper.
Gruppstorlek: max 17 elever
Är ni fler än 17 elever? Kombinera gärna med ett annat skolprogram.
Anknytning till kurs-/ämnesplan
Observationer och naturvetenskapliga undersökningar. Utforska materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter utseende och andra egenskaper. Denna del av geologin behandlar material och ämnen i naturen.
Inför besöket
Inför besöket är det bra om eleverna är bekanta med en bestämningsnyckel.