Spelmatematik och programmering - på skolan

De flesta gillar att spela spel - och än roligare blir det förstås när vi vinner. Det finns spel som går att analysera matematiskt och där vi kan vara garanterade vinst varje gång. Men hur hittar vi den vinnande strategin till sådana spel? Och vilka spel går att analysera?

I den här fortbildningen går vi igenom vilka kriterier som behöver vara uppfyllda för att vi, matematiskt, ska kunna analysera ett spel. Dessa spel kallas kombinatoriska spel. Att lösa ett spel betyder att vi vet hur spelet slutar och - om spelet inte slutar med oavgjort resultat - även vilken strategi som är den vinnande. Har vi fullständigt löst och analyserat ett spel där en spelare vinner kan vi alltså alltid vinna.

Vi bekantar oss med teorin genom enkla exempel. Och självklart spelar vi också spelen vi analyserar. En vinnande strategi, eller en algoritm, kan alltid hittas till de kombinatoriska spelen. När vi har hittat en sådan så arbetar vi vidare med vår algoritm och programmerar den i valfritt programmeringsspråk på vår dator (Scratch, Python mfl.). Inga särskilda programmeringskunskaper krävs.

Vi bokar in en dag då någon från Vetenskapens Hus kommer ut till er skola och håller i fortbildningen på plats. Du behöver en dator för att kunna delta.

Målgrupp
lärare åk 4-9
Längd
2 tim
Gruppstorlek
30 deltagare
Plats
På skolan
Kostnad
Kostnadsfritt för alla med skol- eller kommunalavtal. Övriga faktureras 1 000 kr/deltagare.