Prova-på-programmering

Under hösten kommer vi att fortsätta med våra uppskattade prova-på-programmeringskvällar. 

Plats: Sal Strömme i Vetenskapens Hus
Målgrupp: lärare i grundskola och gymnasiet
Anmälan: Max två lärare/skola, ytterligare anmälningar i mån av plats.
OBS! Vid avanmälan senare än en vecka före kursstart debiteras 1000 kr/ kurstillfälle. Gäller även för er som har avtal med Vetenskapens Hus.
Kostnad: Partners deltar i våra fortbildningar avgiftsfritt. Icke-partners: 1000 kr/kurstillfälle
Kontakt: cecilia.kozma@vetenskapenshus.se


Scratch 

Marika Diurson och Anahi Escobar, Norra Ängby skolor, Johanna Svennersjö, Sjöängsskolan

Kom och lär och inspireras att använda programmering i din undervisning. 
Vi började med lapp-programmering och avslutade med Scratch. Du kommer få testa själv och få lyssna på våra erfarenheter när vi presenterade Scratch i åk 4-6.
Målet är att du ska få med dig några konkreta tips och kunskaper om Scratch efter kvällen.

Tid: ons 18 oktober, kl. 17:00 – 19:30
17:00 – 17:30 Fika med mingel
17:30 – 19:30  Programmeringsaktivitet

Under kvällen kommer du att:

•    prova på och lära programmeringsfärdigheter
•    se ett upplägg på en programmeringsaktivitet som du själva kan ta med tillbaka till klassrummet
•    ta del av syftet med aktiviteten och erfarenheter från klassrummet
•    träffa andra lärare och nätverka kring programmering

Inga förkunskaper krävs men medtag egen dator.

Digital anmälan >>


Analog programmering och Blue-Bots

Marie Dahlström och Annika Johansson, Karlbergs skola

Välkomna till vårt inspirations- och introduktionstillfälle i programmering.
Vi startar med analog programmering och fortsätter med att programmera Blue-Bots. Vi kommer att berätta hur vi har startat upp programmering i åk F-3.
Under kvällen utforskar vi och programmerar tillsammans!

Tid: tis 14 nov, kl. 17:00 – 19:30
17:00 – 17:30 Fika med mingel
17:30 – 19:30  Programmeringsaktivitet

Under kvällen kommer du att:

•    prova på och lära programmeringsfärdigheter
•    se ett upplägg på en programmeringsaktivitet som du själva kan ta med tillbaka till klassrummet
•    ta del av syftet med aktiviteten och erfarenheter från klassrummet
•    träffa andra lärare och nätverka kring programmering

Inga förkunskaper krävs men medtag egen iPad.

Digital anmälan >>


Scratch i matematikkurserna på gymnasiet

Emil Norberg, Östra Reals gymnasium

Att lära sig grunderna i Scratch går snabbt, så att man kan använda programmeringen på ett enkelt sätt i undervisningen. Du får lära dig grunderna i Scratch och får även se några exempel där jag använt Scratch som verktyg inom funktionslära, geometri, sannolikhetslära och statistik.

Tid: mån 11 dec, kl. 17:00 – 19:30
17:00 – 17:30 Fika med mingel
17:30 – 19:30  Programmeringsaktivitet

Under kvällen kommer du att:

•    prova på och lära programmeringsfärdigheter
•    se ett upplägg på en programmeringsaktivitet som du själva kan ta med tillbaka till klassrummet
•    ta del av syftet med aktiviteten och erfarenheter från klassrummet
•    träffa andra lärare och nätverka kring programmering

Inga förkunskaper krävs men medtag egen dator.

Digital anmälan >>


Tidigare genomförda prova-på-tillfällen


Scratch Jr och Coda Game - genomförd 25 sep

Ann Ulfves, Skapaskolan och Lejla Skepi, Karlbergs skola

Vi har arbetat med programmering i åk F-3 och använt oss av flera olika verktyg. Under kvällen får ni prova på Scratch Jr och Coda Game. Vi kommer att berätta hur vi arbetat med programmering och ge några konkreta tips på lektionsplaneringar.


Analog programmering och Blue-Bots - genomförd 29 aug

Lorentz Brintz och Sofia Johansson, Långbrodalsskolan

Vi har introducerat programmering i åk 4-6 genom analog programmering och Blue-Bots. Under kvällen kommer ni att få prova på både att programmera analogt och Blue-Bots. Vi kommer att berätta om hur vi har arbetat med programmering i våra klasser och dela med oss av våra erfarenheter.